tisdag 8 maj 2012

Mina städvanor....

Tittar in en snabbis till er för att önska er en skön tisdag! Titta vilken fin såssnipa jag har kommit över från 1800- talet :)

Jag funderade idag då jag vaknade vad jag skulle SKRIVA om på bloggen, men kom fram till att det var helt tomt. Sen började jag ta itu med dagens sysslor, och då slog det mig- STÄDNING! Idag ska jag delge er lite av hur jag städar här hemma!

Många har ju igenom åren frågat hur man orkar hålla rent då man har så mycket VITT exempelvis. Jag kan säga som så- att man måste nog ha en störning eller två för att orka ;) Jag dammsuger oftast en gång om dagen (allt synligt skräp) och ibland flera gånger. Jag har ju min sladdlösa handdammsugare, så det är inga större projekt. Där emellan åker också gärna sopkvasten fram :/ Varannan eller var tredje dag tar jag även fram den "riktiga dammsugaren", som ju suger mycket bättre :)

Vad gäller damm och fläckar/torka golv och så- så tar jag det mesta direkt då jag ser det. Som t ex igår, då såg jag att en vitmålad stol var lortig på ryggstödet och teven var dammig. Då tog jag itu med det direkt. Oftast, oftast passar jag på att springa och göra sådant medans jag tjabblar i telefonen ;) Jag stoppar då helt sonika ner telefonen i behån och har handsfreen i örat- och med det båda händerna fria! Då brukar jag torka av köksluckorna exempelvis. Det är en av de gånger som jag är som mest effektiv :/ Golven våttorkar jag inte ofta helt, utan ligger allt som oftast på alla fyra då jag ser fläckar eller lort etc. Trappan ligger jag och torkar rent ca en gång per vecka (varje trappsteg då) Sen var det det här med mattor! Jag älskar ju då mattor, eftersom jag tycker hemmet blir så ombonat då :) Mina mattor är ju till större delen vita, och det medför ju då att jag tvättar minst tre mattor i veckan...

Och om ni nu tycker att det låter som att jag bara städar och att jag verkar helt crazy, så kan jag säga er att jag tycker i alla fall att det jämt är lortigt här! Men jag väljer själv att ha det så, d v s att städa så pass ändå. Dels för att jag trivs med och mår bra av det ljus allt det vita ger, och sen vet jag att jag inte skulle städa mindre även om jag hade ett "svart" hem. Jag har med mig hemifrån min pedanthet, och den var mycket värre förr kan jag lova....Sen vet jag att det finns de som är ännu värre än mig. Det var lite om mina städvanor det!

Nu till något annat! Jag har i flera dagar TÄNKT ta itu med rabattens kirskål (samt hallonhäcken som jag länge tjatat om nu). Jag har dragit på det och hittat den ena ursäkten efter den andra...Då jag bodde i mitt förra hem, så visste jag inte ens vad kirskål var, för där var jag förskonad från det helvetiska ogräset. Här har jag nu en rabatt som totalt håller på att tas över av det. Jag har googlat och hört mig för vad jag ska göra då det inte är lätt att utrota detta odödliga (?) ogräs. Så i år tänker jag helt sonika rensa bort det jag kan se med ögat, lägga svarta sopsäckar över som jag sedan täcker med täckbark och kväva det! Det ska tydligen vara så sedan i minst ett år! Men nu ska det fanskapet bort en gång för alla!

Så Nu har jag inte tid att sitta här och "glassa" mer, trädgården väntar!