onsdag 25 juli 2012

Furudal

  Långt bort i urskogen, med EN mataffär och EN pizzeria (i a f vad VI vet)- finns natursköna Furudal. Vi åkte dit idag då min brors tjej bor där :) Efter att ha intagit lite mat besökte vi den underbara stranden....
 ...Sandnäsudden. Vi lämnade nämligen det dåliga vädret hemma, och åkte ca 10 mil bort till sol och värme och en känsla av att vara utomlands på en strand....Av alla 300 bilder som togs, följer här nu...ganska många :O
 Vattnet var kallt, men då solen sken så spelade det ingen roll! Barnen badade som bara den!
 Stranden är väldigt långgrund, och det är sandbotten ända ut så långt man kan gå.....
 Och jo då, t o m bloggerskan läs valrossen tog sig ett dopp- årets första :O
 Ser ni barnen på bilden nedan? LÅNGT ut? Och ändå är vattnet inte inte ens ovanför stjärten på dem....
 Skönt med en strand där man så gott som är själv på också :)
 Jag anordnade en sandslottstävling för mina brors barn samt min minsta och bonusdottern (men alla kom på delad första plats konstigt nog ;) ) Nedan på bilden ser ni mina fina brorsbarn=mina barns kusiner :)
 T o m sonen fick vi med oss till Furudal, och han verkade tycka det var riktigt trevligt- för rätt vad det var så satte leksidan till hos honom. Här nedan med lillasyster på axlarna, och så kan ni se min brors tjejs fina hus skymta....
 Sen lurade brorsan iväg oss på utflykt, till ett utkikstorn (Ärteråsen).....
 Fina fäbodvallar promenerade vi förbi på vägen upp.....
 Små grodor hittade vi också efter vägen :)
 Något brorsan "glömde" att säga- var att det visst var en bit att gå samt att det låg väldigt HÖGT upp, och jag som numera har stans sämsta kondis plus att jag ju då är så rädd för björnar :O
 När vi så kom upp till slut, så hade jag knappt någon luft kvar i lungorna....
 Vad tryggt det kändes att mötas av denna skylt....*ironi*
 Jag lyckades ta mig ända upp i tornet faktiskt, men bara för att ta ett snabbt kort. Jag stod och kramade staketet på skakande ben, och var INTE KAXIG vill jag lova! Alla tog sig upp förutom min fega 15-åring som ni kan skymta som en prick där nere på kortet här nedanför....Hon stod kvar där nere och var lika rädd för björnar som mor sin- istället....(ser ni hur hon oroligt ser sig omkring)
 Jag vet inte hur högt tornet är, men alldeles för högt då jag när som helst trodde att den kraftiga blåsten skulle få de murkna brädorna att ge vika....eftersom hela tornet svajade av blåsten....
 Äntligen på väg ner :) Bara björn-oron kvar då....
 Brorsan hittade svamp, och både bror och Anders lyckades skrämma slag på oss alla genom att hitta på att de sett björnbajs och att det prasslade i buskarna :@
 Inte varje dag man som "rännstensunge" (=stadsbarn) får se en sådan vacker natur....
 Och naturligtvis dök fler spännande saker upp, vad tror ni brorsan här nedanför skrattar åt?
 Jo, en av de tre kopparödlorna som vi hittade! :))
 Lyckan var total, och alla var duktiga och vågade hålla i dem själva till slut!
 Dagen avslutades sen bl a med tävling i luftgevärsskytte....(jag och brorsan sköt en del som tonåringar)
 Så nu har min minsta helt plötsligt kommit på att hon vill bli jägare eftersom hon visst var jätteduktig på att pricka rätt :O Men jag tror inte hon tänkt så långt som att hon då i s f måste döda djur- och det går ju inte eftersom hon är lika stor djurvän som mig.....
Är ni vakna fortfarande, eller har jag tråkat ut er helt? 

Nu ska vi försöka sova några timmar, för i morgon bär det iväg på nästa äventyr :)



1 kommentar:

Livingroom sa...

Vad massa skoj ni hade- vilken underbar strand, vilken superfin utsikt och vilka läbbiga ödlor (ormar för mej...yäk)-dem skulle jag aldrig ha vågat hålla...