onsdag 21 november 2012

Drömmer mig tillbaks....


Jag sa senast igår till Anders att det känns som att allt bara var en dröm då vi nyss var utomlands och befann oss i Egypten. Jag har fortfarande inte hunnit smälta att vi faktiskt var där för snart två veckor sedan...En sak som verkligen var och ÄR ett minne för livet, var då jag snorklade i korallrevet på bilden ovan med en stingrocka under mig. Ca en och en halv meter under mig! Kommer jag någonsin få uppleva det igen? Känslan var så mäktig. Så stor.


Ovan en bild på en stingrocka, lånad från nätet. Den jag hade alldeles under mig, var lite ljusare. Men det var en alldeles riktig stingrocka! Fatta? Kan ju inte låta bli då att tänka på det som hände Steve Irwin: 


Stingrockan stack hål i hjärtat

"Krokodiljägaren" Steve Irwin dödad vid filminspelning

Steve Irwin som är känd världen över som "Crocodile Hunter" i tv har avlidit, rapporterar australiska tidningar.
Tv-stjärnan dödades av en stingrocka under en filminspelning.
- Han simmade över stingrockan och den stack honom rakt i hjärtat, säger producenten och vännen John Stainton.
Den australiska tv-personligheten blev känd för sin stora entusiasm för djurriket, sin förkärlek för krokodiler och andra reptiler och sitt favorituttryck "Crikey!".
Steve Irwin blev 44 år. Han omkom vid en dykolycka i Port Douglas i norra Queensland, Australien. Han filmade en undervattensdokumentär när en giftig stingrocka stack honom.

Såg blod i vattnet

– Han simmade ovanför rockan när taggen träffade honom i bröstet och stack hål i hjärtat, säger vännen och producenten John Stainton som blev vittne till händelsen.
Kameramannen sa vid tillfället att han först inte visste att Steve hade blivit träffad, sedan såg han blod i vattnet, berättar han för australiska ABC.
Stjärnan flögs med helikopter till Cairnes men hans liv gick inte att rädda. En läkare fanns med ombord och Steve Irwin dödförklarades innan de kom fram till sjukhuset. Hans fru Terri Irwin var inte med vid olyckstillfället utan ska ha vandrat i de tasmanska Cradle-bergen.

"Dödlig som en bajonett"

Stingrockan är en platt, triangelformad fisk som är vanlig i tropiska vatten. Sitt namn har den fått av den giftiga taggen på sin stjärt. Det är ovanligt att människor dör efter att ha stuckits av en stingrocka, men enligt experten David Ireland kan den vara dödlig.
– Om den träffar vitala organ är den lika dödlig som en bajonett, säger han till The australian news. Källa: Aftonbladet


Jaa, som sagt. En riktig upplevelse för livet var det :)


Inga kommentarer: