tisdag 24 juni 2014

Min första egengjorda rabarberkräm


Ja, det var jag igen...*ler* Underbara er som lämnar SÅ fina kommentarer till mig! Ni är väl för goa! Det är så skönt att få komma ner på jorden emellanåt, för oftast ser jag ju bara det som får mig att känna mig dålig. Ofta tycker jag ju att "alla andra" har så rent, så nyrenoverat och så vidare...Ofta tycker jag att VI är de enda i hela världen som har ohyra eller som inte har en altan. Eller så inbillar jag mig många gånger att vi är de enda som inte tar med barnen på dyra utlandsresor flera gånger per år. Tyvärr tänker och känner jag så. Men nu fick jag faktiskt ett litet wake-up-call. Det ska jag försöka ha med mig på axeln istället. Tusen tack till er som kommenterade till det förra inlägget, och hjälpte mig med det!

Nu till dagens inlägg.
Jag kan inte se mig mätt på mina nya rosor...den stora som jag tog in var lite tung, så den fick hamna i en kopp istället. Och endast den finaste "koppen" är god nog åt den finaste rosen.


Tänk att av en endaste ros så kan det dofta helt underbart på en hel våning....


Idag (läs måndag) så har jag tagit det betydligt lugnare. Med tre tonåringar i huset får man ständigt sovmorgon, och det klagar jag INTE över *blink* Nu sommarjobbar min äldsta dotter, så hon är uppe med tuppen. Men de andra två sover till efter 12....

Jag fick tidigare rabarberkräm av mamma, som vi klarade oss på i över en hel vecka. Och det var så gott så jag fick mersmak och bestämde mig att en gång för alla lära mig att göra kräm själv! Vi har ju enormt med rabarber, så det passar ju väldigt bra att faktiskt ta vara på dem.


Då barnen var mindre var jag mycket mera huslig än vad jag är idag. Då bakade jag väldigt ofta t ex. Idag bakar jag alltmer sällan. Undrar hur det kan ha blivit så? *funderar*


Nåväl. Jag tog receptet av mamma, och det var ju hur enkelt som helst att göra rabarberkräm!


Med facit i hand så kan man ju undra varför det skulle behöva ta fyrtio år innan jag kom mig för att göra min första egengjorda rabarberkräm?


Jag gjorde så mycket att jag fick byta till en större kastrull. Så nu ska vi väl ha så vi klarar oss i minst en vecka? Det är ju extra bra då krämen står sig bra så länge (i kylskåpet).


Jag tänkte ge er -som vill ha- receptet här:


Rabarberkräm (4 pers)

5 dl rabarber
5 dl vatten
2-3 dl socker
3 msk potatismjöl

Skala rabarberstjälkarna och skölj av dem. Hacka i små bitar och koka upp i vattnet. Koka enbart någon minut, tills rabarbern blivit mjuk. Ta då av den från plattan och rör ner sockret. Rör ner potatismjölet i lite kallt vatten och tillsätt det -under omrörning- i kastrullen, och låt allt koka upp.

Klart att servera!



Enkelt, va? Men framför allt gott!
Hoppas ni alla har en bra tisdag och att ni inte -som jag- håller på att frysa ihjäl. Var tog sommaren vägen?


Kram Linda




2 kommentarer:

AnnaKarin sa...

Hej! Vilken fin blogg du har. Tittar in varje dag. Helt ljuvliga bilder. Man blir varm i själen. Du verkar vara en super mysig person. Tack för att du fortsätter blogga!

Anonym sa...

Vilken underbar ros, jag trodde det var en pion först :) Rabarberkräm är gott men jag har faktiskt aldrig gjort någon, här hemma är det maken som gör den :)

// Nilla