onsdag 2 juli 2014

Hållbara snittblommor & Säterdalen


Hallå!
Hoppas att ni också har fått se SOLEN idag? ÄNTLIGEN! SOM jag har saknat den!


Snittblommorna som jag tog in står sig än, tillsammans med köpe-rosorna.

Idag innan jag for till kvällens nattskift så var vi en sväng till Säterdalen, och jag tog även med min kära vän -kameran. Jag tänkte nämligen tipsa er -som inte känner till Säterdalen- om att åka dit. Kanske några av er har semesterplaner på att åka upp hit till Dalarna eller Sverige för den delen (jag har många utländska läsare har jag sett) i sommar?

Säterdalen är i alla fall en gammal folkpark som ligger ca 2 mil ifrån Borlänge.


Som tonåring besökte jag parken VÄLDIGT många gånger, fast då i syfte av att dansa och festa. Men även som barn var jag här för att titta på bland annat mina stora idoler DÅ- Herrey´s.

Numera åker vi mest dit på somrarna, och speciellt på tisdagskvällar. Då är det veteranbilsträff, stor loppis och levande musik. Parken har tre scener (de brukar ha diverse uppträdanden, helgen som kommer så bjuds det på Sean Banan), och det är olika evenemang där hela sommaren.


Vattendrag och bäckar finns det också, samt en väldigt stor och fin lekpark för barnen.
Sen har de en fäbod, dit man kan gå för att se och klappa på diverse olika djur.


En av de gamla scenerna....


Vid fäboden kan man bland annat hitta grisar....


Hästar....


Och lamor. Här nedan ser ni lamorna gå fritt bland besökarna (området med alla djur är inhägnat).


Lamor är vackra djur, men jag har respekt för dem! Jag vill för allt i världen inte ha någon spottloska i ansiktet, tack!


 Förutom dessa djur så kan man även hälsa på getter, höns, papegojor, sköldpaddor och kaniner.

Vi skojar ju mycket i våran familj, och driver även med varandra (även en hel del ironi förekommer) Då vi satt vid fäboden och fikade, så såg vi en brant och lång trappa utanför området med djuren. Jag skojade med min 13-åring och erbjöd henne en tjuga mot att hon sprang upp och ner i den stora trappan två gånger.


Och jodå. Är man tarv på pengar och har ständiga spring i benen -så är ju inte det några problem *hihi*


Sen var jag även tvungen att dokumentera och visa er mina nyinköpta boyfriend-jeans. Jag blev nästan att känna mig som en tjugoåring igen *blink*


Jag ogillar ju att vara med på bild samt att visa min kropp. Men här ser ni att man kan ha jeansen trots att man har värsta magen....jag menar -kan/törs jag, så kan/törs ni....Jag klär mig annars BARA i långa tröjor/tunikor som DÖLJER....


Jag avslutar med en bild på ett blommande kirskål (ogräs). Så vackert, men så förrädiskt!


Oj, jag glömde en sak! Vill ni veta mer om Säterdalen, så kan ni klicka HÄR. Sen är det naturligtvis GRATIS att besöka dalen. Såvida man inte shoppar en massa loppisgrejer då. Själv åkte jag -otippat- därifrån tomhänt idag....


Avslutningsvis så måste jag ju även meddela att Anders nu har godkänt den lilla killen (kattungen)! Wiiehh, vi är så lyckliga och förväntansfulla! Just nu försöker vi enas om ett namn. Vi har sagt att Anders ska få bestämma, men vi vill samtidigt  vara med och styra LITE (läs mycket). Anders vill att han ska heta Bobbo. Medans vi andra röstar för namn som ex Bengt....Ja, ni lär märka tids nog NÄR han kommer "hem", och vilket namn han får.

Hela min familj (ja kanske inte sonen) avgudar de katter vi har. Vi skämmer bort dem enormt med uppmärksamhet/kärlek/godsaker och allt som tänkas kan. Jag har insett -efter att ha provat på- att jag inte är lämplig för att ha en hund. Jag är för mesig. En hund behöver ju en stark ledare, och DET är INTE jag.

Vi ska även till helgen få bli jourhemsföräldrar till tre andra killar. Nämligen tre chinchillor. De ska bo hos oss ett tag, då dess nuvarande ägare har gått och blivit allergisk. Vi får se om de blir att stanna, eller om det flyttar tillbaka senare till deras "riktiga" ägare. Ni lär få se och höra mer kring dessa killar också.

Onsdag, och en kväll med en av mina närmaste väninnor väntas. Vi ska ha en kväll på tu man hand med mat/vin/karaoke(?)/prat och skratt ute på stan. DET ser jag fram emot, och jag kan även konstatera att jag redan nu är glad över att jag är ledig imorgon *hihi*



Kram på er!//Linda



Inga kommentarer: