söndag 4 januari 2015

Den lilla, lilla järnsängen samt spelkväll och speltips


Hallå mitt i natten!
Har precis krupit ner i sängen bredvid min Anders efter en helmysig spelkväll med några av alla våra barn (mer om det lite längre ner i inlägget) 

Innan jul hade jag lyckan att hitta denna lilla järnsäng på nätet till ett mycket bra pris.


Ni vet -jag och miniatyrer....


Jag har faktiskt varit på jakt efter en sådan...den är väldigt gammal....så jag blev riktigt glad!


Ikväll (lördag) hade vi i alla fall äldsta bonussonen med sambo (de bor i Stockholm annars) hemma. Och så min äldsta dotter och bonusdottern (de var de som behagade vara hemma) Och bonussonen med sambo hade med sig ett sällskapsspel som de fått i julklapp -och som vi bland annat spelade, det var riktigt kul!


Bonussonen och min äldsta dotter ovan.


Anders samt bonusdottern ovan. Bonusdottern visar upp kvällens skratt, d v s bonussonens flickväns sämsta ritning/tolkning. Jag ska förklara hur spelet går till längre ner...


Vi satt i alla fall i flera timmar och spelade. Sen drack vi te och åt smörgåsar...och det var så mysigt!


Spelet heter i alla fall Ryktet går.


Det fungerar precis som viskleken. Ni vet då man viskar ett ord till en person, som viskar vidare vad den tror att man sa -till nästa person. Men. I detta spel blir alla tilldelade ett hemligt ord. Ordet ska var och en rita ner utan att någon annan ser, och så skickar man vidare ritningen till nästa -som då ska skriva ner vad den tror att det är. Jag fick exempelvis ordet ostsmörgås att rita ned....


Och då gissningar och teckningar gått ett varv runt, slutade det hela med åskguden tor -alltså helt fel! Annas (bonussonens sambo) teckning -som bonusdottern visar längre upp- skulle föreställa VENTILATION. Hon fick ett extra poäng den rundan för sämst ritad teckning *blink*


Min äldsta dotter gjorde en suverän ritning/tolkning på ordet MOONWALKER nedan.


Skulle jag inte klarat själv, det kan jag lova! Dock fattade jag direkt vilket ordet var då jag fick hennes ritning...

Spelet var hur som helst jätteroligt, och det kommer jag definitivt köpa hem för kommande spelkvällar.

Nu ska jag lägga mig tätt intill min varma sambo....



Kram på er!//Linda





1 kommentar:

Hos Jorunn sa...

Godt Nyttår, Linda!
Oj, den lille dukkesengen var supersøt og passer perfekt inn hos deg. Jeg husker jeg ønsket meg veldig en slik seng da jeg hadde feriehuset i Värmland.
Ser ut som dere har det veldig trivelig rundt bordet med spill, fint å samle familien og gjøre noe sammen:))

Ha en fin søndag.
Klem Jorunn