måndag 29 juni 2015

Min helg i NORGE


Hej på er!
Nu är jag hemma igen från Norgetrippen. Tråkigt nog så har jag dock gått och blivit sjuk. Jag vaknade nämligen idag (söndag) med väldans halsont, plus att jag kände mig hängig...men SKRIVA ett blogginlägg -DET kan jag i a f- som tur är.


Helgen som gick då? Jo. Det var då jag och väninna M som hälsade på våran väninna A. Väninna A har bott i Norge nu i över 20 år. Vi tre har gått på gymnasiet tillsammans, och har hållit ihop sen dess. Väninna A brukar komma "hem" till Borlänge så gott som varje år, men nu tog vi (jag och M) oss ÄNTLIGEN iväg till Norge då, för att hälsa på henne...


Vi började fredagen med ett besök till Dröbak. Ett jättefint och mysigt ställe. A bor själv i SKI, och det ligger ca 2 mil utanför Oslo.


I Dröbak strosade vi runt lite. Vi gick bl a ner till Oslofjorden och satte oss. 


Som ni kan se, så hade vi väldigt fint väder i en väldigt fin omgivning.


Ovan ser ni väninna A till vänster, och väninna M till höger.


Här i den lilla båthamnen blev jag alldeles till mig då vi såg en STOR sjöstjärna i vattnet. Tyvärr fanns det ingen möjlighet att få upp den på annat sätt än med håv..(jag ville ju ta upp den och fota den, för att sen släppa tillbaka den), och någon håv hade vi inte.. Mina väninnor var dock inte lika exalterade som mig...så jag fick ge mig till slut..*blink*


Jag älskar små båthamnar!


Det fanns så många fina affärsgränder och hus där.


Efter att ha ätit på en restaurang, så tog vi oss en glass nere vid ett fik och bara satt och njöt...


Vi strosade runt i de små affärerna, och shoppade lite innan vi åkte hem till väninna A igen.


Kvällen avslutades med lite babbel och bubbel, lite vin och en god sallad ute i kvällssolen på A:s altan.


Det är så skönt att bara kunna ta sig ett par glas, och hålla allt på en lagom nivå. Vi hade det ju så trevligt ändå.


Väninna M ovan.


Och väninna A.


Och så en GROUPIE på oss alla tre (mobilbild).


Många glada skratta blev det. Vi pratade och pratade. Vi tre har gått igenom en hel del tillsammans. Och det var så oerhört skönt att kunna umgås på tu man hand -utan barn. Väninna A:s man och barn var nämligen bortresta över helgen.


På lördagen åkte vi in till Oslo. Där började vi att gå till slottet.


Efter det gick vi ner till Aker brygge (en hamn) Där fanns det bl a en hiss som tog oss 47 meter upp i luften. 


Vi var lite nervösa, och osäkra på om vi skulle våga...


Men det gjorde vi! Och överlevde på kuppen gjorde vi också...*hihi*


Ovan -en något livrädd- bloggerska uppe i hissen (mobilbild)


Vid Aker brygge är det visst helt naturligt att stå på en surfbräda i vattnet...*hihi*


Nära hamnen kan man även besöka Akershus fästning. Dock skuggades fästningen av ett massivt lyxfartyg som låg intill i vattnet,


Inte så dumt att ha en egen balkong i anslutning till hytten -eller hur? Vi vet dock inte vilken rutt just detta kryssningsfartyg tog.


Akershus fästning grundades år 1300, så det är väldigt gammalt.


Fint var det!


Från fästningen är det utsikt över Aker brygge.


Efter lite mat i hettan som rådde, begav vi oss sen in till shoppinggatan i Oslos centrum.


Kö till Michael Kors...Inga inköp tror jag att vi gjorde denna dag, mer än mat/glass och våfflor.

Efter det bar det hemåt igen för ännu en mysig kväll med något glas vin och massor av skratt och babbel.

Och på söndagen var det så dags för hemfärd. Väninna A körde oss in till Oslo igen, och vi avslutade denna weekend med att titta på Oslos magnifika operahus.


Denna dag bjöd på mulet väder...


Verkligen kul att få ha sett detta ståtliga verk!


Mina fina väninnor nedan...


Naturligtvis hittade jag djur -även här- som jag ville fota...denna unga fiskmås (?) var ju så fin...


Efter det blev det en lång hemresa på 9 timmar, och nu ligger jag här i min egen säng med en snarkande Anders bredvid. Jag ska sova jag med, och hoppas att jag snart blir kvitt denna förkylning. Jag har nämligen semester nu i en och en halv vecka, och jag har ingen lust att ligga sjuk då...

Helgen har hur som helst varit väldigt mysig. Vi har så roligt tillsammans! Dock har jag bränt mig ganska "duktigt" i solen, då vi strosade runt i Oslo...men vad är väl en bal på slottet? *tss* Väninna A har hur som helst skämt bort oss med mat, husrum och kärlek -tusen tack (igen) bästa du! Jag hoppas vi gör om detta -snart.

Hoppas även NI har haft en bra helg? Vi ses säkert på eftermiddagen igen (med lite inredning), nu då det redan är måndag.




Ha de!//Linda





Ps. Lite intressant fakta om Norge, som väninna A lärde oss...Visste ni ex att alla deras butiker har stängt på söndagar? Även matbutikerna...Visste ni att det knappt finns några hyreshus/hyresrätter i Norge? I Norge ska man tydligen ÄGA sitt eget boende. Visste ni att det i Norge inte finns några karensdagar? I Norge får man full lön -d v s 100%- om man blir sjuk från sitt arbete. A berättade även att Norge lägger enorma summor på renoveringar och byggnationer. Det var min första tanke jag fick då vi kom in i Norge -att det byggdes överallt. Vart man än tittade -tyckte jag man såg byggställningar och grävmaskiner.

Visste ni inte detta- så vet ni det nu i alla fall...*hihi*




Inga kommentarer: