måndag 6 juli 2015

Trädgård i Juli och Zambia 2016!


Hallå på er!
Vilken skön måndag! Lite hällregn satt inte fel efter hettan som rådde (och som visserligen var skön den med) Och idag har ÄNTLIGEN mina lampor kommit! Ni ska få se bilder så fort jag fått upp dem, de är så himla fina...

Men i detta inlägg får ni lite trädgård -nu igen. Jag tog en vända och fotade lite igår kväll.


Pionerna blommar som mest just nu. Jag längtar tills nästa år då jag förhoppningsvis har även ljusrosa pioner som blommar, i år ville de inte (då de är nyinköpta). Denna cerise-rosa är tyvärr inte min färg...


Hängmattan och poolen har jag växlat mellan de senaste varma dagarna...riktig SEMESTER med andra ord!


I ekan växer det så det knakar. 


Jag hittade en gammal bild (nedan), på hur det såg ut då jag precis planterat i den för två (?) år sedan...vissa perenner har dött p g a vintern som var, så jag har inhandlat lite nytt och hoppas de klarar den kommande vintern?


Ärtskidorna blev det fart på så fort värmen och solen kom. Så jag hoppas vi snart får skörda.


Igår var vi på kalas till min mamma som fyllde 59 år. Hon fick en vindruveplanta. Jag köpte även en likadan till oss. Och den hamnade på ena "gaveln" av pergolan. Hoppas, hoppas den överlever?


Hästkärran har nästan växt fast på sin plats. Men jag gillar känslan av "vildvuxet" -i lagom mängd då förstås.


Jag har nog aldrig visat er mitt s k växthus? Det är en gammal brödmonter från en affär. Det får bara plats två tomatplantor, men jag vill inte ha för mycket att ta hand om...då blir det för stressigt. JUST NU är jag nöjd med det "lilla" vi har.


Kvällssolens sken...


Och så är första pinnen på plats inför den kommande byggnationen. Ni vet- där vårat lilla "uterum" ska bli till. Snart så...


Våra fyrbenta har haft det jobbigt under de heta dagarna som varit. Eller alla våra djur har fått lite extra skötsel och omvårdnad. Jag har fuktat extra mycket åt ormarna och kräftorna...och fiskarna har fått lite isbitar i vattnet...


Och apropå djur...så måste jag få berätta -även för er- att jag planerar att åka till Zambia (Afrika) i April 2016 för att jobba som volontär på en djurpark där. Om allt går som det ska, så drar jag! Och det ska bli underbart att få ta hand om deras lejon, geparder och elefanter bl a. Jag har läst på noga om det, och vet att morgnarna börjar med att man går ut på promenader med geparderna...jag längtar så ENORMT!

Kommer nog att återkomma till det mer framöver...*blink*


Men vi ses senare igen- med lite inredning!




Kram Linda





Inga kommentarer: